Παρασκευή 15 Μαρτίου 2013

ΤΑΙΝΙΕΣ ΙΙ

Ταινίες ΙΙ

1. Μια κυρία στα μπουζούκια (1968)
2. Γοργόνες και μάγκες (1968)
 3. Καλώς ήρθε το δολάριο (1967)
 4. Ραντεβού στον αέρα (1966)

Ανάλυση χαρακτήρων και περιλήψεις ταινιών


 1. Μια κυρία στα μπουζούκια (1968) (Πρώτη προβολή: 25/12/67 Εισιτήρια: 615.483)


 Περίληψη
Ο Γιώργος και η Άννα είναι ερωτευμένοι, αλλά δεν μπορούν να το εκφράσουν διότι τα τρία υπερπροστατευτικά αδέρφια της Άννας θέλουν να την νυμφεύσουν με κάποιον ευκατάστατο. Ο Γιώργος είναι στην ίδια ποδοσφ
αιρική ομάδα με τον Κώστα, έναν από τους αδελφούς της Άννας. Ο Γιώργος γνωρίζεται ένα βράδυ με την Έλενα Απέργη, μία πλούσια αλλά λαϊκή γυναίκα, η οποία τον ξελογιάζει αλλά δεν συνάπτει δεσμό μαζί του. Η υπηρέτρια της Έλενας Μαρία παρουσιάζεται στον Κώστα ως Έλενα Απέργη, νομίζοντας πως θα την απορρίψει επειδή δεν είχε χρήματα, ενώ αργότερα τού αποκαλύπτει την αλήθεια. Τελικά, ο Γιώργος παντρεύεται με την Άννα και ο Κώστας με την Μαρία, λύνοντας τις παρεξηγήσεις.

Γιώργος (Φαίδωνας Γεωργίτσης) 

Ο Γιώργος είναι ένας φτωχός και λαϊκός άνθρωπος. Αγαπά την Άννα, αλλά φοβούμενος την αντίδραση των αδερφών της δεν της εκφράζει τα συναισθήματά του και σεβόμενος την συνήθεια της εποχής που προέβλεπε ότι οι αδερφοί είναι προστάτες των γυναικών αδελφών τους. Είναι ένας αρκετά μαλθακός χαρακτήρας, αφού σαγηνεύεται από την κυρία Απέργη και τα χρήματά της, ωστόσο μετανοεί και συνειδητοποιεί την αληθινή του αγάπη για την Άννα, την οποία και νυμφεύεται.

Έλενα Απέργη (Μαίρη Χρονοπούλου)

Η Έλενα Απέργη είναι μία πλούσια γυναίκα, η οποία όμως δείχνει παντελή αδιαφορία για τα χρήματα και ενδιαφέρεται μόνο για την διασκέδασή της. Παρά τη κοινωνική της θέση, η Έλενα είναι ένας προσιτός και λαϊκός άνθρωπος. Είναι «αρπακτικό» και διεκδικεί ό,τι θέλει να αποκτήσει με δυναμισμό, χωρίς όμως να χάνει τη γοητεία της, την οποία χρησιμοποιεί ως όπλο για να σαγηνεύσει τον Γιώργο. Η Έλενα αποτελεί πρότυπο γυναικείου δυναμισμού και μπορεί κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως «αντρογυναίκα», χωρίς να φοβάται την αντίδραση του κοινωνικού της περίγυρου που πιθανώς θα την κατέκρινε λόγω της αντισυμβατικής συμπεριφοράς της.

Άννα Μασούρου (Ζωή Λάσκαρη)
Η Άννα είναι μία καταπιεσμένη από την υπερπροστασία των αδελφών της γυναίκα, η οποία κάνει τελικά την επανάστασή της συμμετέχοντας στα καλλιστεία, πράξη ανήθικη κατά τους αδελφούς της και την πλειοψηφία των ανθρώπων της εποχής εκείνης. Είναι ερωτευμένη με τον Γιώργο και του εκφράζει έμμεσα τα συναισθήματά της όταν μένει μόνη μαζί του, ωστόσο κατά κύριο λόγο είναι συγκρατημένη διότι δεν άρμοζε σε μία κοπέλα όπως αυτή να εξομολογείται τον έρωτά της προς έναν άνδρα απροκάλυπτα. Νοιώθει ανταγωνισμό προς την Έλενα και πληγώνεται όταν ο Γιώργος ασχολείται με αυτήν, ωστόσο τον συγχωρεί και τον παντρεύεται, παρακούοντας το αρχικό θέλημα των αρσενικών αδελφών της.

 2. Γοργόνες και Μάγκες (1968) (Πρώτη προβολή: 28/12/68 Εισιτήρια: 414.724)


Περίληψη
Ο Πέτρος είναι γιος ενός κτηματομεσίτη, ο οποίος ταξιδεύει σε ένα ελληνικό νησί για να αγοράσει κτήματα, πληροφορούμενος ότι Ελβετοί επιχειρηματίες σκοπεύουν να το αξιοποιήσουν τουριστικά. Ωστόσο, εκεί βρίσκει ανταγωνισμό αφού η Φλώρα, μία άλλη κτηματομεσίτρια έχει ενημερωθεί από τον ίδιο πληροφοριοδότη και σκοπεύει και εκείνη να αγοράσει γη.
Ο ανταγωνισμός είναι έντονος, ωστόσο και των δύο τα σχέδια χαλάνε όταν η αρχόντισσα του νησιού συμβουλεύει τους χωρικούς να μην δώσουν τις περιουσίες τους στους Αθηναίους. Στο τέλος, η Φλώρα ερωτεύεται τον εγγονό της αρχόντισσας και στρέφεται προς την εφοπλισμό, ενώ ο Πέτρος ερωτεύεται μία κοπέλα από το νησί, την Μαρίνα, την οποία είχε προηγουμένως απορρίψει.

 Πέτρος (Φαίδων Γεωργίτσης) 
 Ο Πέτρος είναι ένας απερίσκεπτος και αφελής νέος, που αρνείται να εργαστεί στην εργαστεί στην εταιρεία του πατέρα του και αντ’ αυτού ασχολείται με το ράλλυ. Ωστόσο, η πονηρή και εξαιρετικά ανταγωνιστική πλευρά του εαυτού του βγαίνει στο φως όταν έρχεται αντιμέτωπος με την Φλώρα. Ο Πέτρος μπορεί να χαρακτηριστεί υπερβολικά δυναμικός και ναρκισσιστής, αφού χρησιμοποιεί την εξωτερική του εμφάνιση ως όπλο για να κατακτήσει τις γυναίκες ώστε να εξυπηρετήσει προσωπικά συμφέροντά του. Αποτελεί το κλασικό πρότυπο του Έλληνα που ασχολείται με τον τουρισμό κατά την εποχή της εντόνου τουριστικής ανάπτυξης της Ελλάδας, αφού διέπεται από υπέρμετρη αυτοπεποίθηση και αυτοθαυμασμό, με σκοπό να γίνει αρεστός στις νεοαφειχθείσες τουρίστριες και να αυξήσει ακόμη περισσότερο τον εγωισμό του.

 Φλώρα (Μαίρη Χρονοπούλου) 
Η Φλώρα είναι μία γυναίκα με εντονότατη προσωπικότητα. Είναι μία δυναμική και χειραφετημένη επιχειρηματίας. Προβάλλει άμεσα τις φεμινιστικές της πεποιθήσεις, καθιστώντας έτσι τον εαυτό της ως ένα πρότυπο δυναμικής γυναίκας για την εποχή. Είναι υπέρμαχη της εξίσωσης των φύλων και το αποδεικνύει εμπράκτως όντας μία επιτυχημένη και έξυπνη επιχειρηματίας. Αυτή της η ιδιάζουσα προσωπικότητα προκάλεσε και τον θαυμασμό, αλλά και την δυσαρέσκεια, αφού η Φλώρα δεν αποτελούσε τον μέσο όρο Ελληνίδας γυναίκας, και αυτό την καθιστούσε πολλές φορές αντιπαθή.  

 Κώστας ή «Γρίπης» (Χρόνης Εξαρχάκος) 


Ο «Γρίπης» είναι στενός φίλος του Πέτρου. Είναι ένας φιλήσυχος άνθρωπος που πολλές φορές 

εκνευρίζει τους φίλους του με τα αστεία του. Η σοβαρότητα δεν είναι το στοιχείο που χαρακτηρίζει
τον «Γρίπη», αφού το χιούμορ και η θετική διάθεση είναι παρόντα σε κάθε εμφάνισή του. Ωστόσο, παρατηρούμε και το κερδοσκοπικό στοιχείο στον χαρακτήρα του, αφού πουλάει πληροφορίες στην Φλώρα έναντι αμοιβής. Ουσιαστικά ο «Γρίπης» συμβολίζει το παρασιτικό στοιχείο, που επιβίωνε βρίσκοντας μη συμβατικές μεθόδους εισφοράς χρημάτων (πώληση πληροφοριών) και υπήρχε έντονα στην ελληνική κοινωνία, όντας εξαιρετικά αντιπαθές.


3. Καλώς ήρθε το Δολάριο (1967) (Πρώτη προβολή: 23/10/67 Εισιτήρια: 164.239)


 Περίληψη 
Ο Φίλιππος Αγγελούτσος είναι ένας πτυχιούχος καθηγητής αγγλικής γλώσσας, ο οποίος ασκεί και το επάγγελμα του λογιστή. Ωστόσο, το εισόδημά του είναι πολύ μικρό για να θρέψει τον εαυτό του και τους δύο οκνηρούς και ανεπάγγελτους αδελφούς του, οι οποίοι είναι απρόθυμοι να τον βοηθήσουν οικονομικά έστω και στο ελάχιστο. Έτσι, ο Φίλιπ
πος πιεζόμενος από την ανάγκη του για χρήματα δέχεται την πρόταση που της «Μαντάμ» Φούλης, ιδιοκτήτριας του “Blue Black” ενός φτηνού cabaret της κακόφημης συνοικίας Τρούμπας στον Πειραιά να διδάξει αγγλικά σε δύο κοπέλες, την Λίζα και την Τζίνα, ώστε να μπορέσουν να υποδεχθούν τους ναύτες του Αμερικανικού Στόλου. Ο Φίλιππος διδάσκει αγγλικά στις δύο εργαζόμενες του cabaret και παράλληλα ασκεί και χρέη διερμηνέως. Τελικά, ο Φίλιππος ερωτεύεται την μαθήτριά του Λίζα, η οποία παραιτείται από το cabaret, την οποία και μνηστεύεται.

 Φίλιππος Αγγελούτσος (Γιώργος Κωνσταντίνου).
 Ο Φίλιππος είναι ένας ευυπόληπτος και αξιοπρεπής πτυχιούχος αγγλικής γλώσσας, εργαζόμενος ως λογιστής. Η ανάγκη του όμως για χρήματα τον αναγκάζει να συνεργαστεί με ανθρώπους εκτός της κοινωνικής του τάξεως. Στις αρχές της δεκαετίας του ’60, η συντηρητικότατη ακόμα, και πουριτανική Αθηναϊκή κοινωνία περιθωριοποιούσε τα άτομα που εργάζονταν σε cabaret, τα οποία τις περισσότερες φορές ασκούσαν και το επάγγελμα της ιεροδούλου. Ο Φίλιππος, κάνοντας την υπέρβαση και καταρρίπτοντας τα στερεότυπα, όχι μόνο συνεργάζεται με τους ιδιοκτήτες και τους εργαζόμενους του cabaret, αλλά και παντρεύεται την Λίζα, πρώην εργαζόμενη σε τέτοιου είδους μαγαζί.

 Λίζα (Νίκη Λινάρδου)
 Η Λίζα είναι μία κοπέλα η οποία λόγω της οικονομικής της κατάστασης αναγκάστηκε να εργαστεί σε cabaret στην κακόφημη περιοχή της Τρούμπας. Ωστόσο καθίσταται σαφές ότι δεν επιτρέπει η ίδια στους θαμώνες του καταστήματος να την αγγίξουν γιατί η ηθική της δεν το επιτρέπει. Αυτή η άρνησή της οδηγεί τον ιδιοκτήτη του cabaret στο να την απολύσει. Η ίδια δεν έχει αποκαλύψει στην γειτονιά της τη φύση της πρώην εργασίας της, φοβούμενη μην στιγματιστεί, αποδεικνύοντας ότι η κοινωνία της εποχής δεν αποδεχόταν τέτοιου είδους εργασία για μια γυναίκα . Στο τέλος, η Ελένη (όπως ήταν το πραγματικό της όνομα) παντρεύεται τον Φίλιππο και αποκτά την ζωή που πραγματικά ήθελε, δηλαδή τη ζωή μιας «καθώς πρέπει» κυρίας.

 «Μαντάμ» Φούλη (Άννα Καλουτά) 
Η «μαντάμ» Φούλη είναι ιδιοκτήτρια ενός cabaret στην Τρούμπα του Πειραιά. Χωρίς ηθικές αξίες, η μαντάμ προτρέπει απροκάλυπτα τις εργαζόμενες κοπέλες να κρατούν ερωτική συντροφιά στους πελάτες. Έχοντας ως μόνη αρχή της το χρήμα, η Φούλη έχει αφομοιωθεί τόσο πολύ από το ανήθικο περιβάλλον της Τρούμπας που αντιμετωπίζει τις εργαζόμενες ως αντικείμενα και δεν ενδιαφέρεται καθόλου για την αξιοπρέπειά τους ή την αξιοπρέπεια της ίδιας. Στην ουσία αναγκάζει τις κοπέλες να εκδίδονται γι’ αυτό και βρίσκεται στο κοινωνικό περιθώριο.

 4. Ραντεβού στον Αέρα (1966) (Πρώτη προβολή: 30/1/66 Εισιτήρια: 617.423)
                                                                 

Περίληψη

Όσο βρίσκεται στο Παρίσι με την αδερφή της, η υποψήφια μις Ευρώπη Μαίρη Σταθάτου γνωρίζει και ερωτεύεται τον γοητευτικό και πλούσιο Δημήτρη Νικολάου. Ωστόσο, ο Νικολάου επιστρέφει στην Ελλάδα, πιεζόμενος από τον πατέρα του να στρατευτεί και να παντρευτεί το συντομότερον δυνατόν, χωρίς να εξηγήσει στην Μαίρη τα αίτια της επιστροφής του. Μετά από καιρό, η Μαίρη και οι φίλες της, Λία Κούρτη και Έλλη Κουρτίνογλου, συναντώνται τυχαία με δύο άνδρες, τον Κώστα Παπαρρήγα και τον Γιάννη Φωτίου, οι οποίοι υπηρετούν στην Αεροπορία μαζί με τον Δημήτρη Νικολάου.
Η Λία ερωτεύεται και συνάπτει σχέση με τον Γιάννη, ενώ ο Κώστας απορρίπτει την Έλλη λόγω της εμφάνισής της και προτιμά την Μαίρη. Εν τω μεταξύ, η αδερφή της Μαίρης, Τζένη, η οποία έχει μίαν εντυπωσιακή ομοιότητα με την ηθοποιό Ρένα Βλαχοπούλου (η Ρένα Βλαχοπούλου υποδύεται και τους δύο ρόλους), ερωτεύεται από τον σμηναγό των Δημήτρη, Γιάννη και Κώστα, λόγω παρεξήγησης, καθώς η Τζένη αυτοπαρουσιάστηκε ως Ρένα Βλαχοπούλου για να εξυπηρετήσει τις Μαίρη και Λία. Η Μαίρη καταφέρνει να συγχωρέσει τον Ανδρέα και να τον δεχτεί ξανά, ενώ ο Κώστας δέχεται την Έλλη λόγω της ανανεωμένης της εμφάνισης. Στο τέλος, η απάτη της Τζένης αποκαλύπτεται, ωστόσο ο σμηναγός συγχωρώντας την, την παντρεύεται .

 Τζένη Σταθάτου (Ρένα Βλαχοπούλου) 
Η Τζένη Σταθάτου είναι μία γυναίκα ώριμης ηλικία, η οποία όμως έχει μείνει ανύπανδρη. Όπως αποκαλύπτει η ίδια, λόγω αυτής της κατάστασης έχει δεχτεί την αρνητική κριτική του κοινωνικού της περιβάλλοντος, συχνά αποκαλώντας την «γεροντοκόρη». Η Τζένη εξέφρασε αρκετές φορές την ανάγκη της να παντρευτεί, καθώς θεωρεί ότι δεν μπορεί να συνεχίσει μόνη της στην ζωή. Αυτή η έμμεση νυμφομανία της εκφράζεται από τα τεχνάσματα που χρησιμοποιεί ώστε να πείσει τον σμηναγό να μην την αφήσει, τουναντίον να την παντρευτεί.

 Μαίρη Σταθάτου (Ελένη Προκοπίου) 
Η Μαίρη, σε αντίθεση με την αδερφή της, είναι μία αρκετά απελευθερωμένη κοπέλα. Συμμετέχει στα καλλιστεία και δεν θεωρεί τον γάμο αυτοσκοπό. Αρνείται να συνεχίσει την σχέση της με τον Νικολάου όταν ανακαλύπτει πως είναι αρραβωνιασμένος, αποδεικνύοντας έτσι τις σταθερές της ηθικές αξίες.

 Δημήτρης Νικολάου (Ανδρέας Ντούζος) 
Ο Δημήτρης Ντούζος δεν αποτελεί το πρότυπο του γόη της εποχής. Είναι γόνος εύπορης οικογενείας, ωστόσο δεν φέρεται ανεύθυνα, αλλά ηθικά, και διαλύει τον αρραβώνα του με την γυναίκα που του είχαν προσφέρει οι γονείς του, ώστε να βρίσκεται με την γυναίκα που αγαπά.



Βιβλιογραφία
1. Άγγελος Ρουβάς-Χρήστος Σταθακόπουλος (2005), Ελληνικός Κινηματογράφος, Τόμος Α’, Αθήνα:
   Ελληνικά Γράμματα
2. Ιάσων Τριανταφυλλίδης (2000), Ταινίες για Φίλημα, Αθήνα: Εξάντας
3. Γιάννα Αθανασάτου (2001), Ελληνικός κινηματογράφος (1950-1967): Λαϊκή μνήμη και ιδεολογία, Finatec A. E.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου