Σάββατο 13 Απριλίου 2013

Μουσείο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης


Μαθητές της Πολιτιστικής Ομάδας του Σχολείου στα πλαίσια εκπαιδευτικής εκδρομής με θέμα τον Ελληνικό Κινηματογράφο επισκέφτηκαν το Μουσείου Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Ξεναγήθηκαν στους χώρους του, ενημερώθηκαν για τις απαρχές και την ιστορία του κινηματογράφου γενικά, για την τεχνολογική εξέλιξη του και για τον τρόπο παραγωγής ταινιών. Δημιούργησαν το δικό τους video με σκηνές από τη θεατρική παράσταση την οποία ετοιμάζουν με τη υπεύθυνη του θεατρικού συνόλου, εμπνευσμένη από τις ταινίες της δεκαετίας του '60, παίρνοντας τους ρόλους του σκηνοθέτη, παραγωγού και κινηματογραφικού συντελεστή. Τέλος, παρακολούθησαν εκπαιδευτικό video σχετικά με την εξέλιξη του κινηματογράφου στην Ελλάδα τον 20ο αιώνα.
Η ξενάγηση μας ξεκίνησε από τα προ- κινηματογραφικά εκθέματα του μουσείου, όπως το ζωοτρόπιο, που το εφηύρε ο William Horner το 1834. Πρωτότυπη ονομασία του 'Daedalum', βασίστηκε στην τεχνική του 'φενακιστοσκοπίου'-1832, του Plateau (κατασκευή που βασίζεται σε σύστημα πρισμάτων). Η κατασκευή του Horner, έμεινε ξεχασμένη για μια τριακονταετία και το 1867 o Bradley στην Αγγλία κι ο William F. Lincoln στις ΗΠΑ, ανανέωσαν την πατέντα, μετονομάζοντας το σε 'Ζωοτρόπιο'.
Ζωοτρόπιο
Η ξεναγός στο μουσείο μας εξήγησε ότι είναι το τρίτο κύριο οπτικό παιχνίδι μετά το 'θαυματοσκόπιο' και το 'φενακιστοσκόπιο' που βασίζεται, στην αρχή του 'μετεικάσματος' (η οπτική εικόνα που καταγράφεται στον εγκέφαλο και παραμένει ορατή μετά την παύση της αιτίας που την προκάλεσε / persistence of vision) που έχει σαν αποτέλεσμα την ψευδαίσθηση της κίνησης. Πρόκειται για έναν κύλινδρο, ανοιχτό από πάνω, στηριγμένο σε κεντρικό άξονα. Ο κύλινδρος διαθέτει σχισμές (δεκατέσσερις στο συγκεκριμένο έκθεμα, ποικίλουν ανά μοντέλο), από τις οποίες βλέπει ο θεατής, στατικές εικόνες ζωγραφισμένες σε χαρτί-'λωρίδα', τοποθετημένες στο εσωτερικό τοίχωμα του κυλίνδρου και χαμηλότερα από τις σχισμές. Καθώς ο κύλινδρος κινείται, δημιουργείται στο θεατή η ψευδαίσθηση της κίνησης.

Το 1877 ήρθε το "πραξινοσκόπιο" του Charles-Emile Reynaud, στο οποίο οι παραστάσεις ήταν θεατές όχι µέσα από σχισµές, αλλά σε ένα περιστροφικό πρίσµα από καθρέφτες, βελτιώνοντας έτσι την εικόνα που αποτυπωνόταν στο ανθρώπινο μάτι, κάνοντας τη πιο ευκρινή και συνεχόμενη. A demonstration of this and similar optical toys, including the zoetrope             
Οι λωρίδες χαρτί με σκίτσα
.         



Πραξινοσκόπιο όπου φαίνεται διπλωμένο το χαρτί με τα συνεχόμενα σκίτσα
Η ξενάγηση συνεχίστηκε στη μεγάλη βιτρίνα που βρισκόταν κατά μήκος του κυρίως διαδρόμου του Μουσείου, όπου εκτίθενται μια συλλογή από παλαιές κάμερες και αντικείμενα από στούντιο ηχογράφησης.





Μέσα στα εκθέματα του Μουσείου υπήρχαν και αντικείμενα που χρησιμοποιήθηκαν από τους πρωταγωνιστές σε διάφορες ταινίες, όπως τα ρούχα της Αλίκης Βουγιουκλάκη στην ταινία το 'Δόλωμα' από τη σκηνή στο Φαλιράκι της Ρόδου, αντικείμενα της Τζένης Καρέζη και της Μελίνας Μερκούρη, καθώς και του Θανάση Βέγκου και Άννας Φόνσου, όπως φαίνεται στις φωτογραφίες που συνέλεξαν οι μαθητές.





Οι μαθητές μετά την ολοκλήρωση της ξενάγησης στα εκθέματα του Μουσείου, και την παρακολούθηση του τρισδιάστατου video, δημιούργησαν το δικό τους video, με σκηνές από ταινίες του Ελληνικού κινηματογράφου από την παράσταση που ετοιμάζουν με την καθηγήτρια τους, κ. Ασιμίδου και θα παρουσιάσουν στο Σχολείο τους. Συγκεκριμένα, κάποια παιδιά πήραν τους ρόλους του σκηνοθέτη, βοηθό σκηνοθέτη, κάμεραμαν, μακιγιέζ, ενδυματολόγοι και βοήθησαν στο γύρισμα, ενώ άλλα έπαιξαν τους ρόλους τους. Παρακάτω βλέπουμε φωτογραφίες από τα "γυρίσματα", καθώς και επισυναπτόμενο οπτικοακουστικό υλικό, που μας παραχώρησε η υπεύθυνη του Μουσείου.















 Σκηνή από την ταινία 'Καλώς ήρθε το δολάριο':
Καλουτά η Ηλέκτρα, Κωνσταντίνου ο Δημήτρης, Λινάρδου η Μαρίνα, και Καστούρα η Μαριάννα.













Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου